Téligumi online webáruház kosár

Üres a bevásárló kosarad.
Téli gumi online webáruház akciós gumiabroncsokTéligumi gyártókTéli gumi keresőTéli gumi szállítási feltételekTéli gumi webáruház kosárKapcsolat téli gumi

Téli gumi bolt - FAQ - Gyakori kérdések

Mi a DOT szám, a gumiabroncs gyártási ideje?

Maga a DOT szám a gumiabroncs gyártási ideje. Kiovasható belőle, hogy mikor gyártották a gumiabroncsot.
DOT szám, a gumiabroncs gyártási ideje Az úgynevezett DOT szám minden abroncs oldalfalára felkerül a vulkanizálás során. Ez az Amerikai Szállítmányozási Hivatal előírásaival összhangban és azoknak megfelelően kerül felaz abroncs oldalfalára a gyártás során. Ebben a kódban sűrítik össze a gyártók az abroncsokra vonatkozó legfontosabb gyártási adatokat: hol, melyik műszak által, melyik gyártósoron és mikor készült. Ezt a kódsort egészítik ki az abroncs méretével és jellemzőivel. A DOT szám utolsó 4 számjegye tartalmazza a gyártás pontos idejét. Ha az utolsó négy számjegy helyén az található, hogy 2707, akkor ez azt jelenti, hogy a 2007-es év 27. hetén készült az abroncs.
Két további alfanumerikus kódkombinációval egészülhet még ki a DOT szám. Az "E4" jelölés tanúsítja, hogy az abroncs megfelel az Európai Unió törvényi előírásainak. Az "E" után lévőszám azt az országot takarja, amely az igazolást kiállította (például 4 = Hollandia, 12 =Ausztria). Az "E4" után szereplő "0214338" számsor annak az EU előírásnak a sorszáma, amelynek a gyártott abroncs maradéktalanul megfelel. Annak ellenére, hogy a DOT szám a szakértők számára gyakorlatilag mindent elárul az abroncs származásáról, mégis fel kell tüntetni külön, hogy melyik ország/régió területén készült a termék, az angolból már jól ismert "Made in ..." mondattal.


A téligumi webáruházban rendelhető abroncsoknak milyen a DOT száma? Mikor gyártották?

A téligumi webáruházunkban kizárólag új téli gumi árusítással foglalkozunk. Általában a téligumi szezon végére az összes betárolt gumiabroncsot eladjuk. Az esetlegesen megmaradt abroncsokat a téli időszak alatt tönkrement abroncsok pótlásaként eladjuk.
Ebből következik, hogy minden téli szezonra a gumiabroncs gyártóktól kapott új gyártású gumiabroncsokat biztosítjuk. Ezek alapján a téli gumik DOT száma XX12 pl. a 2012-es év téli szezonjára készülve.

A gumiabroncs életkora, szavatossága és a DOT szám összefüggései

Mint már említettük a DOT szám utolsó 4 számjegye azonosítja a gumiabroncs gyártási hetét és az évet. Fontos megjegyezni, bár egyre kisebb a valószínűsége, hogy felbukkanhat 3 számjegyű DOT szám. Amennyiben a DOT szám 3 számjegyű az azt jelenti, hogy 2000 előtt készült. A szabvány szerint pl. egy 457 DOT számú abroncsot 1997 7. hetében készítették. Ilyen abroncsot, ha egyébként még megfelel a mintaárok mélysége, akkor sem használjon az autóján.


Meddig számít egy gumiabroncs újnak?

Mikor számítanak az új abroncsok már nem újnak? Az abroncsok élettartamára vonatkozóan általános ETRTO előírás létezik, ezért a Michelin kiadott egy részletesebb ajánlást, amelyet vizsgálatok is igazolnak. Az ETRTO előírásainak megfelelően gyártott abroncs hosszú élettartamra készül, úgy, hogy ellenálljon a gumi természetes öregedésének. Az abroncsgyártók kutatás-fejlesztő központjaikban rendszeresen vizsgálják az abroncs életkorának változásával azok tulajdonságainak változását. Speciális teszteken mérik hogyan viselkedik az abroncs nedves vagy száraz úton, fékezéskor, és vízre való felfutás esetében. Az elvégzett vizsgálatok eredményei kimutatták, hogy nincs a teljesítmények között különbség, ha új abroncsot és nem használt egy, két vagy három éves abroncsot hasonlítunk össze, amennyiben azok előírásszerűen voltak tárolva. Egyébként, ezt az ajánlást kiadta a JATMA (Japán Autógumi Gyártók Szövetsége) is és azt az összes autógyártó elfogadta. Amerikában, a Michelin, a Continental és a Bridgestone közösen adta ki ugyanezt az ajánlást. Európában pedig a Bridgestone adott ki a Michelin-ével megegyező ajánlást.
Személyautó és kisteherautó abroncsainak élettartama, beleértve a pótkerekeket is. Az alábbi ajánlás személyautó abroncsokra és kisteherautó abroncsokra vonatkozik, amelyek C vagy LT jelölésűek. Az abroncsok különböző típusú anyagokból és gumikeverékből épülnek fel, melyek kiváló tulajdonságai adják az abroncs jó működését. Ezen alapanyagok tulajdonságai változnak az idő során. Minden abroncsnál a változás több dologtól függ, mint például az időjárás, tárolási körülmények, a használat körülményei (terhelés, sebesség, belső nyomás, karbantartás, stb.), amelyeknek az abroncs egész élete során ki van téve. A változások a használati körülményektől tehát oly nagy mértékben függenek, hogy egy adott abroncs élettartamát pontosan előre meghatározni nem lehet. Éppen ezért, a felhasználó által elvégzett rendszeres ellenőrzés és nyomásbeállítás mellett javasolt, hogy a személyautó abroncsot és a kisteherautó abroncsot, beleértve a pótkerék abroncsot is, rendszeresen ellenőrizze gumis szakember is, mint például a gumiabroncs kereskedő, aki meg tudja állapítani, hogy az abroncs meddig használható. Az olyan abroncsokat, amelyek 5 éve vagy annál régebben vannak használatban, szakembernek legalább évente egyszer ellenőriznie kell. A felhasználók részére határozottan javasolt, hogy informálódjanak, nem csak az abroncs szemmel ellenőrizhető állapotáról és a belső nyomásról, de a mozgás során bekövetkezett változásairól is, mint például a nyomásvesztés, zaj vagy vibráció, melyek jelezhetik, hogy az abroncsot le kell cserélni. Lehetetlen előre megmondani, hogy az abroncsot mikor kell lecserélni, ha csak a korát nézzük. Azonban, minél öregebb az abroncs, annál nagyobb a valószínűsége, hogy szükség lesz a cserére, az üzemeltetés során történt változások, esetleg egyéb, a vizsgálat során vagy használat során talált okok miatt. A legtöbb abroncsot 10 éves kora előtt cserélni kellene, de javasolt, hogy elővigyázatosságból valamennyi abroncs, amely a gyártási évétől számítva 10 éve vagy régebb óta üzemel, beleértve a pótkerék abroncsot is, új abroncsra legyen cserélve még akkor is, ha használhatónak néz ki és még nem érte el az előírt kopáshatárt.
Azon abroncsoknál, amelyek első szerelt járművökön vannak (pl., új abroncs újonnan vásárolt járművön), a jármű gyártójának abroncs cseréjére vonatkozó előírását kell követni, amennyiben van (de ez semmiképpen ne haladja meg a 10 évet).